sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Hirveen vaikeeta karsia kuvia

Mimmi

Olen käynyt läpi ulkoista muistia. Valokuvatiedostoja. Tarkoitus oli ensin rankalla kädellä valikoida säilytettävät ja poistettavat kuvat. Sitten kuvat piti laittaa kansioihin ja lajitella. Siinä samalla oli tarkoitus valita paperikuviksi teetetettävät.

Tärähtäneet, suttuiset ja muuten piloille menneet oli ihan helppo siirtää roskakoriin. Vaan karsiminen... Tämäkin kuva. Edellisessä kuvassa on tytöllä suu vasta kääntymässä hymyyn, sitten tämä ja seuraavassa kuvassa hymy on korvissa. Samanlaisia sarjoja on satoja ainakin. Minkähän kuvan raakkaisi pois??!! Kun yhtäkään ei raaskisi, mutta onko järkeä säästää kaikkia lähes samanlaisia??!!

Tästä lähtien käyn kuvat läpi tiukalla seulalla heti samantien kun siirrän ne kamerasta koneelle. Ja lajittelen kansioihin. Yksi kansioista on tilattavat kuvat ja parin kuukauden välein laitan paperikuvat tilaukseen. Olen mä tämän päätöksen tehnyt pariin otteeseen aiemminkin, vaan nyt se kanssa pitää ;)

Ihania muistoja tuli kuvia katsellessa mieleen, monet arjen pienet tähtihetket olis painunu unohduksiin jollei niitä olisi kuvannut. Onhan niitä murheitakin tullut kuvattua, onneksi niitä kuvia on vähemmän.

Ihan hyvä elämä takana, samanlaista toivon tästä eteenpäinkin.

9 kommenttia:

  1. No niin on tämä kuva varsinainen otos - aivan ihana kuva <3

    VastaaPoista
  2. Karsiminen on todella vaikeaa täälläkin Sitten kun karsii niin harmittelee, että tuli sittenkin poistettua se kivempi kuva.
    Tosin, jos jättää kuvat siirtämättä ulkoiselle muistille nin koneen hajottua tapahtuu karsminen ihan itsestään...

    Ihana tähtisilmä. Tuota kuvaa ei ainakaan kannata karsia. : )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu mulle on kerran käynyt tuo itsestään karsiminen. Kauheeta oli, vaikka hävisikin vain kolmen kuukauden kuvat. Vahingosta viisastuneena aika tunnollisesti kopioin kuvat ulkoiseen muistiin.

      Oon just sellainen päättämätön karsija. Siirrän roskakoriin ja sitten kuitenkin käyn vielä sieltä palauttelemassa kuvia kansioihin. On se vaikeeta!!!

      Poista

  3. Saman päätöksen tein, kun viimeksi taas teetin kuvia. Nyt urakoin vanhoja kenkälaatikkokuvia albumiin. Oon teettäny ihan liikaa. Ei kaikkia "kuvasarjoja" voi liimata, tai kirjahyllystä loppuu albumeilta tila.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En edes tohdi ajatella albumeihin urakoimista Mulla on jokaiselle muksulle oma kuvalaatikko, niihin lajittelen paperikuviksi teettäessäni. Jospa vaan antaisi jokaiselle kuvalaatikon, liimailkoon sitten itse albumeihin jos tykkäävät. Sellaista tehtävien delegointia ;)

      Poista
  4. Onpas suloinen kuva. Tästä postauksesta tajusin, että tämän syksyn kuvat pitäisi käydä pikapuoliin läpi. Olisi karsittavaa luvassa. Kuinka sitä onkin niin vaikeaa aloittaa?

    VastaaPoista
  5. Mä olen nyt vakaasti päättänyt, että karsin heti siinä vaiheessa kun siirrän kuvat koneelle.Jopa tein sen kun reissukuvia päivällä kamerasta koneelle siirsin, hyvä minä!!

    VastaaPoista
  6. sitä samaa hommaa minäkin teen aina silloin tällöin :D pitäs urakka saada päätökseen ennenku kone hajoaa,muistitikulle tallentaa...

    VastaaPoista